Jawapan Alam - Raspberry

Jawapan Alam - Raspberry

Raspberry adalah dari keluarga tumbuhan Rosaceae. Biasanya dirujuk sebagai raspberry atau raspberi, raspberry adalah agak tahan lasak saka yang semakin meningkat kepada ketinggian sekitar 3 meter atau lebih, walaupun tumbuh-tumbuhan biasanya memecahkan atau dipangkas sebelum mencapai ketinggian ini di taman negeri atau ladang. Raspberi terkenal dan popular di seluruh dunia.

Raspberi secara semula jadi yang tinggi dengan serat dan adalah salah satu sumber yang kaya dengan vitamin C. raspberi adalah terutamanya terkenal dengan kandungan antioksidan terdapat secara semula jadi yang tinggi.

Terdapat kajian yang bercanggah tentang asal daripada raspberi. Yang paling mungkin adalah sekitar Asia Tenggara, walaupun sesetengah yakin ia berasal di Eropah.

Raspberry yang boleh dibiakkan dengan mudah daripada keratan tebu.

Buah raspberry sebenarnya adalah koleksi beri kecil yang dipanggil drupelets. Satu koleksi buah-buahan kecil atau guni benih dikumpulkan bersama-sama untuk menghasilkan buah kolektif seperti yang kita tahu. Raspberi akan purata sekitar 100 drupelets kepada setiap kelompok buah-buahan.

Selain rasanya yang sangat indah raspberi, manfaat kesihatan juga sangat baik. Raspberi boleh digunakan untuk membantu, keradangan, kesakitan, kanser, penyakit jantung, kencing manis, alahan, kemerosotan kognitif, masalah penglihatan yang berkaitan dengan penuaan.

Nilai ORAC (oksigen kapasiti penyerapan radikal) raspberry adalah tinggi. Ia dianggarkan mengandungi sebanyak 50,000 unit ORAC setiap Kilogram raspberi.

Sirap dan Jams -
Raspberi digunakan secara komersial untuk menghasilkan sirap, campuran mesra dan kesesakan. Ia adalah buah-buahan yang sangat serba boleh.
Kegunaan perubatan -
Raspberi boleh didapati di banyak persiapan Antioksidan didapati secara komersial. Mereka secara semula jadi yang tinggi dalam asid elagik. Ini adalah sebatian fenolik yang boleh membantu mencegah kanser atau ia boleh menghalang pertumbuhan sel-sel kanser dan melambatkan atau menghentikan pertumbuhan beberapa jenis kanser.
Buah segar -
Sebagai seorang kanak-kanak saya sentiasa akan berada dalam taman bapa saya di mana dia membesar sebilangan besar raspberi. Saya digunakan untuk menghiburkan diri saya selama berjam-jam memilih dan makan apa yang rasa seperti beban baldi buah. Ayah saya adalah seorang tukang kebun organik. Beliau tidak pernah menggunakan bahan kimia pada taman.
Segar atau beku padang pasir -
Raspberi boleh dibeli beku dari pasar raya dan digunakan pada Pavlovas, kek keju, sorbet-kanak, shake tebal dan minuman kesihatan yang lain.
Langkah berjaga-jaga

Herba boleh mempunyai banyak manfaat dan boleh membantu dalam pencegahan atau penyembuhan banyak aduan. Setiap individu adalah berbeza. Sesetengah herba boleh menjadi toksik pada kadar dos yang tinggi. Baca label dan meminta pembekal anda jika anda ragu-ragu penggunaan yang paling selamat bagi mana-mana herba tertentu. Bukan hanya satu dalam artikel ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar